Anledningarna till att allt fler konsumenter köper skor på nätet varierar. I vissa fall handlar det om det större utbud av skor som finns att tillgå på webben, medan det i andra fall handlar om de generellt sett lägre priserna eller om bekvämlighet. I somliga fall handlar det om en kombination av dessa tre faktorer.
När man jämför skor med andra produktkategorier inom mode har skor flest faktorer som motarbetar försäljningen av denna produktkategori i den fysiska handeln. För det första finns skor vanligtvis i fler och stilar än till exempel kläder, vilket gör att de kräver ett större lagerutrymme. Skornas utformning och de kartonger de förpackas i gör dessutom att logistiken kring att frakta och lagra dessa produkter mer liknar logistiken för hemelektronik än modeprodukter. Som de flesta känner till går det inte särskilt bra för fysiska butiker som säljer hemelektronik, vilket är en annan faktor som talar emot försäljningen av skor i fysiska butiker.
E-handlare som säljer skor på nätet förändrar skobranschen
Fysiska modebutiker som till exempel H&M har oftast inget lager utan förvarar alla produkter de säljer ute i butiken. De säljer dock inte skor, vilket har gjort det möjligt för återförsäljare att specialisera sig på att sälja skor på nätet. Skotrender kommer och går snabbare än någonsin i vår uppkopplade värld, vilket gör det viktigt för återförsäljarna att hänga med i svängarna. Den föränderliga marknaden innebär såväl möjligheter som utmaningar för e-handelsbolagen. Vissa avskräcks från att ge sig in i branschen på grund av utmaningarna, medan andra istället väljer att se möjligheterna.
När e-handelsföretagen började sälja skor på nätet förändrades de möjligheter som fanns för produktkategorin skor. Ju mer en återförsäljare av skor på webben skalar sin verksamhet, desto större fördelar för det med sig. Vissa återförsäljare på den globala marknaden kan sälja uppemot 5 miljoner skor om året. Zappos och Footway är två exempel på e-handlare som har tagit kontroll över sin leverantörskedja för att effektivisera densamma. Bägge dessa bolag erbjuder numera gratis returer som ett sätt att övertyga kunderna om att köpa skor på nätet utan att först ha provat dem.